rujna 29, 2012

9 zlatnih pravila šopinga: Kupite me, kupite me odmah

Pred vama je devet tajni kupovine. Otkrili su ih Njemci. A ako neko umije da štedi, to su oni, pa im treba vjerovati.
 
IGRE SVjETLOSTI, MIRISA I MUZIKE
Za dobar izgled robe važne su boje i svjetla. Crvena naglašava svježinu mesa i mesnih prerađevina, a žuta podvlači kvalitet sira. Dovoljno je da dio vitrine u kome stoji meso bude obojen crvenom ili da toplo žuto svetlo obasjava sir. U osnovi, topli svetlosni tonovi utiču na ljepši doživljaj okoline, pa se u takvom ambijentu duže zadržavamo. Znate kako su odjeljenja s vinima opremljena? Kao da ste zakoračili u fantastičnu vinoteku. Još samo somelije fali.
I tiha dopadljiva muzika u pozadini stvara prijatnu atmosferu. Klasika kupce animira da kupuju skuplju robu, ali pošto to nije popularna muzika, u većini supermarketa pušta se pop koji ne skreće pažnju, jer sva naša čula moraju da budu usmjerena isključivo na kupovinu. A tek mirisi... U trenu nas oraspolože. I to trgovci dobro znaju. Zato skoro svaki hipermarket ima svoju pekaru. Htjeli, ne htjeli, hljeb ćemo kupiti čim nam zamiriše.
 
ŠTANDOVI, PULTOVI...
U marketima se najveći broj potrošača kreće s lijeva na desno, suprotno od smjera kazaljki na satu. To je zato jer nam je zgodnije da uzimamo desnom rukom. Zbog toga su i rafovi tako poredani.
Prolazi u supermarketu ne treba da budu neprijatno uski, ali ni preširoki kako ne bismo prebrzo hodali. Istu svrhu, da nas uspore, imaju i štandovi i pultovi posred prolaza. Oni vrlo često ne sadrže neke posebne povoljnosti, iako tako izgleda.
Doskočilo se i onima koji bi da kupe samo najneophodnije. Između svakodnevnih namirnica (hljeb, mlijeko, mesne prerađevine, jaja) putanje su duge kako bi prošli pored što više proizvoda. A šta tek reći o mamiparama pored kase!
 
PREDAH UZ POVRĆE
Prva stanica u skoro svakom marketu je šareno odeljenje voća i povrća. Ono je tu da nas podsjeti na nedeljni odlazak na pijacu. Takva atmosfera nas opušta, usporavamo korak i samim tim više obraćamo pažnju na artikle u ponudi, pa ih često i kupimo iako to nismo planirali.

PRAVILO VISINE OČIJU

Pozicioniranje proizvoda je ključna stvar. Naša pažnja je, naravno, usmjerena na ono što nam je u visini očiju. Iznad ili ispod, pažnja opada. Takođe je važno da li je neki proizvod u smjeru kretanja kupca i da li se nalazi prije ili poslije konkurentskog proizvoda. Proizvođači koji žele da im proizvod bude dobro pozicioniran to dodatno plaćaju marketima. Pošto je većina ljudi desnoruka, proizvodi do kojih treba brzo doći postavljaju se desno, da nam budu na desnu ruku.
 
TRIK S VELIKIM KOLICIMA
Ušli ste u supermarket, a malih korpi nigde? Prva pomisao je da su sve zauzete. Ali to se dešava s namjerom. Umjesto malih korpi vrebaju nas velika kolica. Uzimate ih. Polako ih punite isključivo onim što ste htjeli da kupite. Bacite pogled, a ona poluprazna. Nesvjesno ćete se zapitati da li će vam to malo stvari u kolicima biti dovoljno. I onda trpate još, još, još… A ako u kupovinu vodite i djecu, sigurno će i u njihovim kolicima završiti dosta onoga što će vas na kasi iznenaditi.

VOĆNE FINTE

Lijepe slike na ambalaži nisu prava informacija o proizvodu. Kad vas sa čaše jogurta mami predivna jagoda, to ne podrazumjeva da ćete u jogurtu zaista dobiti prirodno odgajane voćke. Možda samo uzimate vještačke arome.
Takođe, prevelika pakovanja mogu da nas dovedu u zabludu da je unutra ta količina. Mi se zagledamo u veliko šareno pakovanje, a ne u to koja je količina unutra.

A SAD RAČUNICA

Cjene se odnose na upakovanu količinu robe. Da li je to jeftinije ili skuplje od istog konkurentskog proizvoda saznaćemo tek ako izračunamo apsolutne cjene po jedinici mjere. Recimo, litar i po jogurta nekog proizvođača može nam djelovati jeftinije od litra jogurta neke druge marke. Ali tek ako izračunamo koja je cjena po najmanjoj jedinici mjere, saznaćemo pravu cjenu jogurta i znaćemo da li smo napravili dobar izbor. Desi se i da veliko pakovanje proizvoda koji obično kupujete bude skuplje od manjih pakovanja koja daju istu količinu, a koja je proizvođač uvrstio u akcijsku ponudu u tom trenutku.

Nema komentara:

Objavi komentar